SAKER SOM GUBBAR SÄGER OCH GÖR SOM GÖR MIG BÅDE OBEKVÄM OCH ARG

(baserat endast på egna erfarenheter från den senaste månaden - förutom den första som inträffade upprepade gånger i somras och fortfarande provocerar mig)

  • "Det var ju gott det här! Nog ska du se du blir bortgift du också!" konstaterade en av mina f.d. kollegor nästan varje gång jag lagade mat eller bakade nånting. Som att det enda som spelar nån roll för att någon ska vilja tillbringa resten av sitt liv med mig är att jag kan laga mat.
  • "Du är söt med lockar, du ska alltid ha den där frisyren, ändra inte på den". Som att jag skulle bry mig vad en okänd gubbe tycker att jag passar i för frisyr eller inte. Jag skiter i hur min frisyr ser ut när jag står och steker hamburgare och det borde du också göra.
  • "Jaha, du är från Närpes. Det finns mycket snygga flickor i Närpes har jag märkt." Tack för informationen, jag bryr mig inte. Speciellt inte när du är 50+ och råflörtar med mig samtidigt som din tonårsdotter står utanför och väntar på dig.
  • "Olen yksin, tuletko sä vaimoni?" frågar fyllot som just visat mig porrtidningarna han inhandlat. Nej tack.
  • Den alltid lika klassiska tysta utstirrningen. Gubbarna som hänger in genom betjäningsluckan för att ha bästa möjliga utsikt medan de väntar på sin mat och sen ger mig sliskiga leenden innan de går.
  • Gubbarna på stan som kommenterar en när man går förbi. Som gubben som stannade mig och bad om hjälp här om dagen. I ett försök att vara fördomsfri stannade jag och frågade vad han behövde hjälp med. Det visade sig att han bara ville att jag skulle stanna och prata med honom "för han var så ensam" och han började genast med att kommentera mitt utseende.
  • Och så de värsta av alla: gubbarna på krogen som "i misstag" råkar placera sina händer på ställen där de definitivt inte ska vara. Så otroligt obehagligt. Jag är inte allmän egendom bara för att jag råkar vara kvinna, och du har noll och ingen rätt till min kropp.  
Så ja. Gubbar som tror sig ha rätt till vad som helst gör mig arg. Det som gör mig argast av allt är att det är jag som känner mig smutsig när sånt här händer. Och att det alltför oftast viftas bort med "du får ju ta det som en komplimang" och "det är sånt man får räkna med som tjej".  Varför i hela världen känner män som är dubbelt så gamla som jag, och som aldrig träffat mig förut, så stort behov av att kommentera mig och mitt utseende, och varför tror de sig ha rätt att göra det?
 
Disclaimer: Jag älskar att jobba med kundservice och jag älskar alla söta arbetsgubbar jag får skämta med på dagarna. De som gör mig obekväm utgör en liten procent av alla jag möter.
2015-01-04 @ 23:03:00 Funderingar Permalink


Kommentarer
Postat av: Nicolina

Nej alltså usch, jag blir så sjukt arg på sånt här! Och att vi får räkna med det eftersom vi är kvinnor, som om det skulle vara vårat eget fel. Inte okej!

Svar: Nej verkligen inte! Man blir så frustrerad när det ska vara så svårt för folk att förstå ibland.. "Feminismen har gått överstyr" och sånt skitprat...
Julia

2015-01-05 @ 11:01:07
URL: http://nicolinaa.blogspot.com
Postat av: Ångerfull

Ett mycket bra inlägg som jag kan relatera till från "andra sidan", som kille.

Är en kille som tafsade ett par gånger när jag blev full ute på krogen. En kväll satte jag handen på en tjejs axel utan att bry mig om vad hon tyckte om det. Hon visade snabbt sitt missnöje med min handling och sa skarpt ifrån. Då och där blev jag medveten om hur fel det är att ta sig rätten att fysiskt röra vid en annan människa utan att den har gett sitt samtycke till det. (Gäller även nedsättande och ovärdiga kommentarer.)

Det är ett obehagligt och själviskt beteende. Kan inte ha det ogjort men är idag glad över att hon sa ifrån så som hon gjorde. Vi män borde förstå att det är fel från första början, utan att behöva bli tillsagda.

Att tydligt visa sitt missnöje med tafsande män är alltid rätt och genom att göra det visar ni kvinnor att ni står upp för er själva och framförallt er rätt till er själva.

2015-01-05 @ 21:15:19
Postat av: K

Åh, jag kokar! Det är verkligen inte okej! Och det värsta är då tjejer faktiskt tror att det är deras fel. Vi har så mycket att lära oss ännu, för detta är oacceptabelt.

Svar: Ja verkligen, man blir ju så arg!
Julia

2015-01-06 @ 13:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback