TO DO SMALL THINGS WITH GREAT LOVE.

Här följer fortsättningen på mitt senaste inlägg. För samtidigt som jag funderar över vad jag vill göra med mitt liv och längtar efter att få vara passionerad över något, trivs jag faktist väldigt bra just nu. Ibland är det som att det här med att "drömma stort" bara blir press och prestationsångest. Och jag har konstaterat att det kanske inte alltid krävs storverk för att jag ska kunna göra något vettigt här i världen. 
 
Jag är unik, och varje relation jag har är unik. Åt varje människa jag möter kan jag ge något av mig själv - något som ingen annan kan ge åt den personen. Och kanske det är det allra viktigaste jag kan göra med mitt liv: att försöka göra livet lite lättare och gladare för dem jag möter. 
 
"To know even one life has breathed easier because you have lived - that is to have succeded."
Ralph Waldo Emerson
 
De flesta av er har säkert hört berättelsen om Josef från Gamla testamentet. Josef som blev såld som slav av sina bröder och som i slutändan blev Faraos närmaste medhjälpare. Jag läste berättelsen för några dagar sedan och funderade över hur Josef kände sig när hans bröder kastade honom i brunnen eller när han satt i fängelse för något han inte gjort. Det står inget om hans reaktioner i Bibeln, men han satt i fängelse i åtminstone två år och jag kan bara gissa att det måste ha känts ganska sunkigt rätt så ofta. Det jag vanligtvis fäst mig vid i den berättelsen är att Gud välsignade Josef och att han i slutändan styrde över hela Egypten. Men  det jag reagerade på nu var att Josef var sjutton år när han blev såld som slav och trettio år när han till sist stod inför Farao. Där emellan hände en hel massa otrevliga saker. Betydligt otrevligare än mina små vecko- eller månadslånga livskriser. Men om inget av det jobbiga hade hänt hade Josef antagligen aldrig kommit till Egypten och antagligen hade hela halva Egypten gått under i hungersnöd, och Josefs bröder likaså. Josefs bröder som överlevde och blev Israels stamfäder - ursprunget till ett helt folk.
 
Ibland har Gud en så mycket större plan för våra liv än vad vi har, och en helt annan tidsplan. Och det försöker jag påminna mig om när det känns som att livet står stilla och jag trampar på stället. 
 
2013-01-31 @ 00:50:00 Livet Permalink


Kommentarer
Postat av: Lilian

Kloka ord. :)

2013-01-31 @ 10:01:45
Postat av: Nanna

Så bra skrivet!

2013-01-31 @ 15:32:44
URL: http://vattendroppe.blogspot.com
Postat av: lena

oj så skönt att få hör! bra skrivi hede!

2013-01-31 @ 16:46:45
URL: http://nattsomvantar.blogg.se
Postat av: Jonna

Julia, vi umgås allt för sällan. Du har så smarta funderingar!

2013-01-31 @ 18:24:43
URL: http://twitter.com/jonnagranqvist

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback