Om mina agressioner mot det finska språket


sängen full med finskauppgifter

Drabbades av ovanligt obehagliga insulinkänningar mitt under finskalektionen. Hade inga pengar=ingen mat, så jag fick traska hem och hälla i mej ett halvt juicepaket. Ungefär :P Det kom ju passligt iallafall. Fick närvaro på lektionen men var inte där så länge... Fy på mej...:P

Min avsky mot finskan bara växer. Så länge jag får sitta hemma och skriva uppsatser och uppgifter eller sitta lungt på lektion och fylla i och svara på grammatikuppgifter går det bra. Men så fort det handlar om att TALA, att själv hitta orden och improvisera, sätter jag mej totalt på bakhasorna. Jag vill inte vara så men jag AVSKYR verkligen att prata finska! Känner mej som en idiot!
Jag tycker det kan vara jättekul att höra och läsa finska, då känner jag mej glad och nöjd när jag märker att jag förstår, för det har jag inga problem med! Och jag har alltid haft bra betyg i finska, hade 8:or och 9:or i gymnasiet och skrev M med två poäng från E i studenten. Men tvinga mej för allt i välden inte att PRATA det språket!

Ursäkta min bitterhet :D
2009-04-08 @ 15:01:39 Leka Studerande Permalink


Kommentarer
Postat av: lottaregina

alltså faktiskt! finska kan faktiskt få en att känna sig helt totalt IQ-befriad! med jämna mellanrum faller jag också in i det stadiet att jag inte förstår vad folk säger.

2009-04-08 @ 17:11:31
URL: http://lottaregina.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback